تبلیغات
بیانیه های دفتر مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان - گفتمان سازی مطالبه ی عدالت

امام سید علی خامنه ای:عدالت خواهی، لُبِِِِّ انتظار ما از دانشجویان است.

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

طبقه بندی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


گفتمان سازی مطالبه ی عدالت


"جنبش عدالت خواهی"، هنگامی که در جمع دانشجویان و خطاب به آن ها گفته می شود، مقصود این است که این مطلب و خواسته و خواهش به عنوان یک خواسته ی عمده مطرح شود.
نباید بگذارید که این مطالبه ی مهم از ذهن ها دور شود; یعنی بایستی عدالت آنچنان از طرف مردم، قشرها و به خصوص جوان ها مطالبه شود که هر مسئولی -چه بنده و چه هر کس دیگری که در هر جا مسئول است- ناچار باشد به مقوله ی عدالت، ولو بر خلاف میلش هم که هست، بپردازد.
یک وقت هست که ما مثلا به وزارت اقتصاد و دارایی می گوییم عدالت را رعایت کن; یا به قوه ی قضاییه میگوییم عدالت را رعایت کن، آن معنای دیگری دارد; هر کدام یک معنای خاصی دارد;اما یک وقت به جوان ها می گوییم که شما عدالت را مطالبه کنید.مطالبه ی عدالت به معنای این است که عدالت ، گفتمان غالب در محیط های جوان و دانشجویی بشود; عدالت را مطالبه کنند و آن را از مسئولی بخواهند; آن چیزی که توقع هست، این است.اگر غیر از این ، کاری صورت بگیرد، ممکن است کار درستی باشد; ممکن است کار غلطی باشد، که بنده چون نمی دانم، نظری نمیدهم.




امام خامنه ای 1382/2/22



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


گم نام
شنبه 24 خرداد 1393 12:28 ب.ظ
سخنان اقا هستند،لطفا تایید کنید تا همه بخوانند.عدالته
پاسخ روابط عمومی دفتر مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان : پاسخگویی به نظرات در فصل امتحانات عدالته اما بررسی و پاسخگویی به طومارهای شما در این زمان قطعا به دلیل طولانی بودن فرمایشاتتون وقت بسیاری می طلبه و قطعا پس از امتحانات پاسخ های این پیام های تکراری در همان پست اول داده خواهد شد....پیام های قبلی هم در صف انتظارند و انشاالله منتشر خواهند شد اگر تا الان هم منتشر نشده تنها یک دلیل داره و اون هم طولانی بودن برخی مطالبه که عملا با توجه به اینکه مشغله ی امتحانات زیاده و لازمه ی پاسخگویی به این مطالب هم خوانده شدن این مطالبه.فلذا کمی تاخیر طبیعیست.

اگر دقت بفرمایید خواهر گرامی!!! پیام هایی که 2-3 خط هستند رو برای اینکه جواب کاملی بهش داده بشه مجبوریم در حدود 10-20 خط بحثش رو باز کنیم و جواب بدیم...حالا پیام های شما که هر کدوم در حدود 10-20 خط هست (با یک حساب سر انگشتی) جوابی طولانی رو می طلبه و این هم به زمان نیاز داره.
نگران انتشار نظراتتون نباشید...
جبهه ی حق از پاسخگویی به هیچ سوال و شبهه ای نخواهد گریخت...البته لازمه ی جواب دادن به برخی از سوالاتتون افشاگری هاییست که برای بعضی ها بسیار پر هزینه است که ما ترجیح میدهیم به مانند گذشته، از این امر خودداری کنیم.
*********************************************************************
به روز رسانی:
نظرات شما منتشر شد(به همراه جوابیه).با تشکر از صبر شما
گم نام
شنبه 24 خرداد 1393 12:27 ب.ظ
وظایف نقد کننده:

1 - باید در انتقاد از یک شخص یا دستگاه دچار بی‏انصافی نشویم. باید با انصاف بود، با انصاف عمل کرد، با انصاف حرف زد. اگر با کسی دشمن هستید نباید موجب شود حتی نسبت به دشمن بی‏عدالتی و بی‏انصافی کنید. نگرانی من از انتقاد کردن نیست. یکی انتقاد می‏کند یکی هم جواب می‏دهد، نگرانی من از رایج شدن اخلاق بی‏انصافی در جامعه است.
2 - زیاده‌روی نباید کرد. در فریب خوردن از هوای نفس به خودمان سوءظن داشته باشیم. ببینیم کجا هوای نفس است، کجا احساس تکلیف؛ و دقت بکنیم که حتی پا از دایره تکلیف آن‏طرف‌تر نباید گذاشت.
3 - نباید به کسی تهمت زد یا به خاطر یک امر از همه چیزهایی که صلاحیت محسوب می‏شود، او را نفی کرد.
4 - در حرف زدن، در تصمیم‏گیری و قضاوت، عدالت را رعایت کنید.
5 - انتقاد با نظر خیرخواهانه است. و آن جایی واقعاً انتقاد است که کسانی با نظر خیرخواهانه، نقاط مثبتِ کاری را توجه می‏کنند و نقاط اشکالش را هم ذکر می‏کنند.
6 - نقد را با عیب‏جویی و با عصبانیت و با بهانه‏گیری نباید اشتباه کرد. اما نقادی باید کرد. در عین حال نقد پذیر هم باید بود.
پاسخ روابط عمومی دفتر مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان : بله...آنچه که در متن شماره ی 1 آمده است در واقع همان چیزیست که در گزارشات مذکور رخ داده است...متاسفانه در یک سال اخیر این عده ی معدود بارها "اخلاق بی انصافی" خود را بروز دادند و شاهد این مدعا نیز حافظه ی دانشجویانیست که فرود آمدن پتک های سنگین نهادهای امنیتی را بر سر و روی دانشجویان در این یکسال شاهد بوده اند.
متاسفانه مثل دیگر نگرانی های امام خامنه ای، این نگرانی ایشان نیز رفع نشد و کار به جایی رسید که مجمع برای رفع این نگرانی مجبور به علنی کردن "اخلاق بی انصافی" این عده ی معدود شد و بیانیه صادر کرد.



در رابطه با مطلب دوم نیز باید عرض کنیم:در جلسه ای که با یکی از مسئولین متدین و دلسوز دانشگاه داشتیم بحث این گزارشات کذب را مطرح کردیم و ایشان نیز در جواب گفتند:"بالاخره گاهی هوای نفس آدم ها رو به این کارها وادار می کنه".دوست عزیز یکی از بزرگترین بازی های نفسانی که حزب الله درگیر آن بوده، هست و خواهد بود "خود اف بی آی پنداری" است!!!
این بازی شیطانی در اوایل انقلاب صحنه هایی مانند "فرو کردن پونز" در پیشانی دختران بدحجاب را خلق کرد و امروز صحنه های نوین تری را خلق می کند.نسل قبلی این بیماران حزب الهی نما، پونز در سر دختران فرو می کرد و نسل امروزی این متحجران مذهبی نما به جای پونز، پتکِ گزارش های دروغین و امنیتی را بر سر مردم می کوبند و اینگونه به مردم این کشور ظلم میکند.
این "مذهبی نماهای احمق بی شعور"("فرمایش امام است") در بازی کودکانه ی شهواتشان فرو رفته اند و برای یک کف و سوت، زمین و زمان را به هم میزنند تا خودی نشان بدهند.
نمیدانند که "رحماء بینهم" دستور خداوند است و این حکم برای اجرا نسبت به همین مردم است.



راجع به متن سوم هم واقعا انسان نمیدونه چی بگه...وقتی که اینقدر بر دوری کردن از تهمت حتی به یک نفر تاکید شده چطور عده ای با کمال بی شرمی به چند هزار دانشجو تهمت زدند؟!


متن چهارم یک اصل کلی رو مطرح کرده...اگر این اصل توسط این عده از دانشجویان رعایت میشد قطعا بسیاری از مسائل پیش نمی آمد...واقعا جای تاسف داره که عده ای نام مسلمان رو یدک میکشن اما این حداقل ها رو رعایت نمی کنند.


بند پنج و شش هم با اونچه که رخ داده در تضاده.
گم نام
شنبه 24 خرداد 1393 12:27 ب.ظ
تفاوت تخریب و انتقاد:

* یک مسأله هم، مسأله‏ی انتقاد و تخریب است؛ مرز انتقاد و تخریب چیست؟ تخریب بکنند و اسمش را بگذارند انتقاد؛ یا از ما انتقاد بشود و ما تلقیِ تخریب از آن داشته باشیم؟ خب، باید مشخص بشود تخریب کدام است و انتقاد کدام است:
الف) معنای انتقاد آن ارزشیابیِ منصفانه‏ای است که یک آدم کارشناس می‏کند؛ نقادی هم، همین است. وقتی شما طلا را می‏برید پیش یک زرگر که نقادی کند، او می‏گوید:« آقا! این عیارش بیست است»؛ یعنی عیار بیست را قبول می‏کند؛ حالا از بیست و چهار عیار - که طلای خالص است - چهار عیار کم است. این شد نقادی. البته زرگر هم هست و وسیله‏ی نقادی را هم دارد.
ب) اما اگر چنانچه طلا را بردید مثلاً پیش یک آهنگر و او یک نگاهی کرد و آن را انداخت و گفت: «آقا! این‏که چیزی نیست.» این اسمش نقادی نیست. اولاً اصل طلا بودن شیی، انکار شده. خب، بالاخره مرد حسابی! حالا عیار بیست و چهار ندارد، عیار بیست که دارد؛ این را قبول کن! ثانیاً: شما که اهل این کار و آشنای این کار نیستی!

تعریف تخریب:

* تخریب یعنی:
* انکار امتیازات؛
* قبول نکردن برجستگی‌ها و کارهای خوب؛
* درشت کردن و برجسته کردن ضعف‏ها.
انتقاد تخریبی یعنی آن انتقادی که:
* قصد آن اصلاح نیست، بلکه به قصد تخریب است؛
* واقعیت، غیر واقعیت، خلاف واقع، ضد واقع و همه چیز در آن هست؛
* گاهی یک چیز کوچک را بزرگ می‏کنند؛
* گاهی یک چیزی که نبوده به عنوان یک حقیقت مسلم جلوه می‏دهند.
* هیچ بنای اصلاح ندارند، این تخریب است.
پاسخ روابط عمومی دفتر مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان : مجددا از فرستادن این نکات پر بار متشکریم.

یقینا اگر خاطیان غائله ی اخیر این نکات را با نکات قبلی شما جمع بندی کنند قطعا حقانیت بیانیه ی عدالتخواهان بر آنان آشکار خواهد شد چرا که آنان نیز مدعی ولایت مداری و محور بودن امام خامنه ای در رفتار خودشان هستند.

اگر سیاه نمایی هایی که در گزارشاتشان نسبت به فضای دانشگاه کردند را در یک کفه ی ترازو قرار دهند و با یک عیار سنجی منصفانه نیز عیار دانشگاه را در بعد فرهنگی بسنجند و در کفه ی دیگر ترازو قرار دهند قطعا به این نتیجه خواهند رسید که کارشان نقد نبوده بلکه یک تخریب ناجوانمردانه و حرام بوده است که قطعا مشمول غضب الهیست.
********************************************************************
* تخریب یعنی:
* انکار امتیازات؛(در گزارشات این عده ی معدود تمام محاسن دانشگاه نادیده گرفته شده است)
* قبول نکردن برجستگی‌ها و کارهای خوب؛(ایضاََ)
* درشت کردن و برجسته کردن ضعف‏ها.(این نیز در گزارشات مذکور منتسب به افراد خاطی به وضوح دیده می شود)
انتقاد تخریبی یعنی آن انتقادی که:
* قصد آن اصلاح نیست، بلکه به قصد تخریب است؛(گزارشاتی که داده شده بود کاملا دارای بعد تخریبی بود...تنها اثری که در فضای افکار مسئولین گذاشته بود، تخریب و بی آبرو کردن دانشگاه بود)
* واقعیت، غیر واقعیت، خلاف واقع، ضد واقع و همه چیز در آن هست؛(این ویژگی ها دقیقا در گزارشات مذکور وجود داشته است)
* گاهی یک چیز کوچک را بزرگ می‏کنند؛(همانطور که قبلا مصادیقی از اکاذیب موجود در گزارش ها را بیان کردیم این ویژگی نیز در گزارشات آن عده ی معدود وجود داشته است.)
* گاهی یک چیزی که نبوده به عنوان یک حقیقت مسلم جلوه می‏دهند.(این نیز در گزارشات کاملا مشهود است)
* هیچ بنای اصلاح ندارند، این تخریب است.(این نیز واضح است که گزارشات داده شده کاملا در جهت تخریب جایگاه دانشگاه و دانشجو بوده است)
گم نام
شنبه 24 خرداد 1393 12:26 ب.ظ
منشور اخلاق رسانه‌ای، از نگاه حضرت امام خامنه ای
مطبوعات و رسانه‌ها:
* مؤثرترین سلاح بین‏المللی علیه دشمنان و مخالفان سلاح تبلیغات است. سلاح ارتباطات رسانه‏ای است. امروز این قوی‏ترین سلاح است و از بمب اتم هم بدتر و خطرناک‏تر است.(پس باید مراقب بود).

* من مطبوعات را یک پدیده‏ی ضروری و لازم و اجتناب‏ناپذیر برای جامعه‏ی خودمان و هر جامعه‏ای می‏دانم. بنده برای مطبوعات سه وظیفه قائلم:

1 - نقد و نظارت.

2 - اطلاع رسانی صادقانه و شفاف.

3 - طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه.

وظیفه‏ی اول؛ نقد و نظارت:
تعریف نقد و اتنقاد:
* نقد یعنی عیار سنجی، یعنی :
* یک چیز خوب را، آدم ببیند خوب است؛
* یک چیز بد را نیز ببیند؛
* و بعد جمع‏بندی کند.
جمع‏بندی کار یک مجموعه هم آن وقتی است که ضعف‏ها و قوت‏ها را منصفانه کنار همدیگر قرار بدهد.
انتقاد معنایش این است که هر انسانی بنشیند عیارسنجی کند:
* ببیند نقطه‌ی ضعف کجاست؛
* ببیند نقطه‌ی قوّت کجاست؛
* بعد ببیند این نقطه‌ی ضعف - اگر می‌تواند علّت‏یابی کند- به کجا برمی‌گردد، سراغ آن‌جا برود؛ یعنی آن ریشه را پیدا کند، اصل را پیدا کند. اگر این کار انجام شد، درست است.
اگر انتقاد به معنای عیب‏جویی باشد:
1 - نه چیز خوبی است؛
2 - نه خیلی هنر زیادی می‏خواهد؛
3 - نه خیلی اطلاعات می‏خواهد؛ بلکه انسان با بی‏اطلاعی بهتر هم می‏تواند انتقاد کند.
4 - انتقاد به معنای عیب‏جویی اصلاً هیچ لطفی ندارد، هیچ فایده‏ای هم ندارد.


تفاوت نقد کردن و نق زدن:

* فرق است بین نقد کردن و نق زدن:
الف) نقد کردن یعنی:
* یک نکته‏ی تاریک را گفتن،
* و با جنبه‏ای مثبت به جنگ آن رفتن،
* و برآن فایق آمدن.
ب) نق زدن یعنی:
* یک نکته‏ی منفی را گرفتن،
* و مدام آن‏را تکرار کردن،
* و سیاه نمایی کردن،
* و یأس پراکندن
پاسخ روابط عمومی دفتر مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان : بله...نقد دارای ملزوماتیست و نکاتی که شما از فرمایشات امام خامنه ای نوشته اید برای شناخت آن ملزومات بسیار راهگشاست.
اگر چه تمام این نکات هر کدام بحث مفصلی را می طلبند اما به اختصار، این نکات را با مسئله ای که در دانشگاه رخ داده مقایسه می کنیم تا زشتی و زنندگی آن را با معیار قرار دادن فرمایشات امام امت، حضرت امام خامنه ای به همگان نشان دهیم.
با توجه به نکات مذکور:
همانطور که می دانیم در دانشگاه ما ایام محرم و ایام ماه رمضان و به طور کلی تمام مناسبتها گرامی داشته می شوند و دانشجویان در این زمان ها خود را با فضای معنوی دانشگاه، همراه می کنند...
بر طبق فرمایشات امام خامنه ای نقد منصفانه این است که لیستی از برنامه های معنوی دانشگاه و همینطور لیستی از برنامه های هجو و بیهوده ی دانشگاه را جمع آوری کنیم و سپس منصفانه و دلسوزانه خوبی ها و زحمات مسئولین را پاس بداریم و از این بابت در جایگاه نقد کننده، قدردان زحماتشان باشیم.
و در عین حال به لیست دوم مراجعه کنیم و علاوه بر اینکه اعتراض خود را به "مسئولین مربوطه" اعلام می داریم بر طبق فرمایشات امام خامنه ای باید سعی کنیم که آن عیوب را ریشه یابی کنیم و در حد توان برای آن راه چاره ای بیاندیشیم.
بر طبق فرمایشات امام خامنه ای، نیک واضح است که صدور بیانیه یک حرکت لازم و بسیار پسندیده بود...بیانیه ی مجمع دقیقا در راستای اعتراض به زیر پا گذاشتن این فرمایشات امام خامنه ای بوده است و از این پس نیز اگر کسی به خود اجازه دهد که بر خلاف این فرمایشات با آبروی ده هزار مسلمان بازی کند قطعا با اقدامات قاطع عدالت خواهان روبرو خواهد شد.انشاالله
در بخشی که به عنوان تفاوت نقد و نق زدن آورده اید هم نکات قابل تاملی وجود دارد...
در واقع بر اساس این فرمایشات امام خامنه ای باید به این دسته از دانشجویان خاطی تذکر داد که:
اگر شما واقعا دلسوزید و نگران رخ دادن محرمات در جشن های دانشگاه هستید چرا دست به کار نمی شوید و جشنی شاد و پر نشاط در چارچوب اسلام برای دانشجویان تدارک نمیبینید.شما اگر دلسوزید باید به "کار فکری" همت گمارید و جشن هایی را مطابق با آموزه های اسلام تدارک ببینید که پاسخگوی نیاز دانشجویان به شادی و تفریح نیز باشد.
آیا اینکه همیشه می نشینید و نگاه می کنید و پس از اتمام مراسمات نق زدن های خود را شروع می کنید مورد پسند امام امت است؟!
آنجا که فرموده اند:"نق زدن یعنی:
* یک نکته ‏ی منفی را گرفتن و مدام آن‏را تکرار کردن*، و سیاه نمایی کردن،"
یکی از مصادیق این فرمایشات، همین کسانی هستند که هر سال به بیان مشکلات جشن ها می پردازند...همه ی فعالین فرهنگی دانشگاه می دانند که بعد از هر جشنی این عده ی شناخته شده به تکرار حرف های همیشگی خود می پردازند و اخیرا هم با این گزارشات کذایی، شاهکار خود را خلق کردند!!!لازم به ذکر است که این افراد "سیاه نمایی" را در گزارشات مذکور به حد کمال رساندند و جشن را به گونه ای گزارش دادند که مسئولین شهرستان گمان کردند که فاجعه ای رخ داده است حال آنکه هرگز اینگونه نبود و مشکلات این جشن نیز به مانند جشن های سال پیش بوده است.
امیدواریم افرادی که این مشکل اخیر را به وجود آوردند متنبه شده باشند و با معیار قرار دادن این ملاک ها از این پس تمام تلاش خود را برای اصلاح رفتارشان بکنند و دلسوزانه با ملاک قرار دادن این فرمایشات گرانبها در اصلاح خود و جامعه کوشا باشند.
انشاالله
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.